Řidiči už druhým rokem patří k nejméně dostatkovým zaměstnáním v Česku. Podle údajů Úřadu práce ČR jich na tuzemském trhu chybí více než 5 tisíc, podle odborníků ze sdružení ČESMAD Bohemia může být tento nedostatek ještě větší.
Proč povolání řidiče neláká ani zhruba 450 tisíc Čechů, kteří byli ke konci loňského roku nezaměstnaní?
Důvodů je několik
Práce řidiče není jednoduchá – zaměstnanec si musí být jistý za volantem a dokonale ovládat dopravní předpisy. Pokud jezdí s nákladním automobilem, musí znát i pravidla upevňování a převážení nákladu, tak aby se s ním vůz například nepřevrátil.
Při cestách do zahraničí je zároveň nutné znát cizí jazyky, způsoby placení mýta a cla i dopravní předpisy v jednotlivých zemích. Toto povolání je navíc velmi zodpovědné – řidič nákladního vozu ručí za náklad, jehož hodnota se mnohdy pohybuje v milionech korun, řidič vozidel městské hromadné dopravy má zase zodpovědnost za životy stovek lidí denně. Ne každý je navíc ochoten trávit dlouhý čas mimo domov, což je typické hlavně pro řidiče mezinárodní kamionové dopravy.
Zájemce o práci dlouho nelákaly ani peníze. Toto se ale začíná právě kvůli nedostatku řidičů měnit a firmy mzdy zvyšují, aby přitáhly schopné zaměstnance a dokázaly si je udržet.
Lze ušetřit za rekvalifikaci
Kromě toho mohou zájemce odradit i odborné požadavky na řidiče. Aby bylo možné vykonávat toto povolání profesionálně, tak je nutné mít příslušný řidičské oprávnění a profesní průkaz. Všechny zmíněné povinnosti přitom vyjdou na desítky tisíc korun.
V posledních letech ale mohou uchazeči o práci tyto peníze ušetřit. Kvůli poptávce po řidičích totiž nabízí Úřad práce ČR příspěvek na rekvalifikaci.
V rámci rekvalifikačního kurzu si lze doplnit oprávnění pro řízení autobusu i automobilu, stejně tak si lze doplnit řidičský průkaz skupiny E – ten se vztahuje na přívěsy. V rámci rekvalifikačního kurzu je možné získat i profesní průkaz řidiče. Ten musí mít všichni, kteří se chtějí řízením autobusů nebo vozidel vážicích více než 3,5 tuny živit.