gdpr

Ochrana osobních údajů v roce 2022: Jaká je budoucnost soukromí?

Za těch pár let, co je nařízení o GDPR v platnosti, se s ním většina z nás už sžila. I většina jeho odpůrců již pochopila, že je vlastně prospěšné. Pro firmy se ale stalo výzvou a mnohdy i překážkou, kterou musely překonat. Naštěstí existují způsoby, kterými si můžete od starostí s GDPR ulevit. Ty vám představíme v tomto článku a podíváme se, jaké novinky se v souvislosti s GDPR chystají na příští rok. Nepropásněte je a vyhněte se pokutám.

Co je GDPR?

GDPR je právní rámec poprvé aplikovaný v roce 2016. Zabývá se ochranou osobních údajů v evropském prostoru. Jeho cílem je bránit práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. GDPR platí pro všechny firmy a instituce, ale i jednotlivce a online služby, které zpracovávají uživatelská data.

Při nedodržování zásad ochrany osobních údajů hrozí velké pokuty. Jejich maximální výše je 20.000.000 EUR nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti (podle toho, které z čísel je vyšší). Myslíte si, že se vám pokuta vyhne, protože jste malá firma? Omyl. Maximální výše pokuty může být udělena menší společnosti (klidně se 4 zaměstnanci) stejně jako velké nadnárodní korporaci. Proto se rozhodně vyplatí na GDPR dbát a dodržovat všechna platná nařízení ochrany osobních dat.

Co nového nás čeká ve směrnici GDPR?

Od roku 2022 budete muset na svůj web povinně implementovat cookies lištu. Od 1. ledna je tak povinností provozovatelů webů ukládat některé cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků.

Jak asi víte, cookies dělíme na funkční, marketingové, analytické a preferenční. U každých z nich to bude se souhlasem návštěvníků trochu jinak. Proto jsme přehledně zaznamenali, kterých se nová nařízení týkají:

  • Funkční cookies mají na starost základní funkce vašeho webu a jsou proto nepostradatelné pro fungování webové stránky. O nich stačí návštěvníka internetových stránek i nadále pouze informovat.
  • Marketingové cookies jsou již nadstavbou pro vás jakožto prodejce. Používají se k personalizaci a lepšímu cílení reklam. K jejich použití musíte mít po 1. lednu 2022 aktivní souhlas uživatele.
  • Analytické cookies vám umožňují sledovat např. návštěvnost stránek. Nově bude muset podle směrnice GDPR i s těmito cookies uživatel aktivně souhlasit. V praxi to znamená, že pokud nebude souhlasit s analytickými cookies, nezobrazí se vám jako návštěva mezi statistikami. Marketingové analýzy tak budou prováděny pouze s daty souhlasících uživatelů. Kterých může být bohužel pouze zlomek.
  • Preferenční cookies pamatující si preference každého uživatele a podle nich přizpůsobující webovou stránku budou také potřebovat aktivní souhlas uživatele.

Jak to bude v praxi?

Při vstupu na web by měl být uživatel dotázán, které cookies může provozovatel používat. Sám si aktivně navolí, ke kterým dává souhlas. Tedy ne jako doposud, kdy bylo častou praxí, že uživatel „odklikával“ již předzaškrtnutá políčka se souhlasem. Nyní tomu bude naopak. Uživatel musí sám zaškrtnout, že s danými cookies souhlasí. Mějte se však na pozoru. Podle GDPR směrnice nesmí být souhlas s používáním cookies podmínkou pro vstup uživatelů na web.

GDPR audit

Pokud si nejste jisti, zda vaše firma správně dodržuje všechny zásady ochrany osobních údajů, můžete uspořádat GDPR audit. Ten za vás můžeme udělat my v Algotechu. Zkontrolujeme, zda jsou vaše opatření v souladu s platnou legislativou a případně navrhneme možná řešení, která jsme schopni následně i implementovat. Pokud chcete mít jistotu, že vám nehrozí žádná pokuta, sjednejte si s námi bezplatnou konzultaci.

Implementace GDPR

Dle vašich požadavků nebo na základě předem provedeného auditu, můžeme provést implementaci všech potřebných opatření pro správné GDPR. Poradíme vám i s novou cookies lištou.

GDPR poradenství

Pokud chcete získat všechny potřebné znalosti a orientovat se v GDPR sami a bez pomoci. Zúčastněte se našeho GDPR školení. Proškolit můžete klidně všechny své zaměstnance, přijdeme za vámi. Budete tak mít větší jistotu, že jednáte v souladu se zákonem. Ačkoliv žijeme v době automatizace a digitalizace, je stále třeba se vyvarovat lidských chyb. Podívejte se, co všechno se na školení dozvíte.

Pokud potřebujete pomoci s jedním konkrétním problémem, můžete nás samozřejmě také kontaktovat a my vám rádi pomůžeme.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup