Online marketing patří mezi nejúčinnější způsob, jak oslovit nové zákazníky. Co to je, z jakých oblastí se skládá a jaké výhody přináší? Přečtěte si, s jakými marketingovými nástroji ve firmě začít.
Co je online marketing?
Online marketing, digitální marketing nebo internetový marketing označuje metody, kterými se snažíme propagovat produkt nebo službu pomocí internetu. K propagaci se využívají různé kanály, jako jsou sociální média, SEO, e-mail a mobilní aplikace. Digitální marketing je proto jakákoli forma marketingu, která využívá elektronická zařízení.
Základy marketingu na internetu
Hlavním, ale ne jediným cílem online marketingu je zvýšit prodeje. Mimo tento cíl můžete dosáhnout i dalších věcí: šířit povědomí o značce nebo třeba budovat vztah se zákazníky. Abyste splnili předem definované cíle, musíte použít různé marketingové nástroje a platformy. Které jsou ty nejdůležitější?
1. SEO
Díky SEO (Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače) zlepšíte pozici svého webu v organických výsledcích vyhledávání. Pokud budete mít obsah optimalizovaný pomocí SEO aktivit, nebudete muset utratit ani korunu za reklamu, abyste se dostali na přední příčky ve vyhledávání. O které aktivity se jedná?
- analýza klíčových slov (a jejich začlenění do textů)
- vyplnění meta tagů (title, description, alt text)
- linkbuilding (budování sítě zpětných odkazů)
2. PPC
Placené PPC (Pay Per Click) kampaně přivádí nové zákazníky prostřednictvím reklam. Platíte za to, že uživatel klikne na vaši reklamu a díky ní se dostane na váš web. PPC reklamy můžete najít jak v obsahové, tak vyhledávací síti.
Vyhledávací síť – reklamy ve vyhledávací síti se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, typicky na Googlu nebo na Seznamu. Zobrazí se vám, pokud do vyhledávání zadáte klíčové slovo nebo slovní spojení.
Obsahová sít – reklamy v obsahové síti se zobrazují v podobě bannerů (kombinace obrázku a textu) kdekoliv na webových stránkách. Nezobrazí se po zadání hledaného slova jako u vyhledávací sítě, ale můžete částečně ovlivnit, jaká reklama na zákazníky „vyskočí“. Vyhledávač o nich totiž sbírá údaje pomocí cookies, takže můžete reklamu zacílit třeba podle zájmů.
3. Marketing na sociálních sítí
Sociální sítě představují nejjednodušší cestu k navázání kontaktu se zákazníky. Primárně nejde o prodej, ale o sdílení zajímavého a inspirativního obsahu. Články, příspěvky, videa nebo fotografie by měly být cílené na publikum, které si přejete oslovit. Zaujmete i propracovanou infografikou nebo gifem. Důležité je také odpovídat na komentáře a dotazy uživatelů.
4. E-mailing
E-mailový marketing je účinný způsob, jak zůstat ve spojení se stávajícími i potenciálními zákazníky. Než s ním začnete, položte si pár otázek: Budete mít o čem psát? Máte svým zákazníkům co nabídnout? Bude obsah vždy relevantní a přínosný?
U e-mailingu se nejčastěji setkáte s newslettery, ve kterých se objevují zajímavé informace, tipy, rady nebo nabídky produktů. Firma se pomocí rozesílání newsletterů snaží propagovat svou značku a zvýšit prodeje.
5. Affiliate marketing
Affiliate marketing je propagace prostřednictvím jiné osoby (třeba influencera), které platíte provize z každého uskutečněného prodeje. Základem je pomocí jejího dosahu přilákat nové zákazníky. Influencer může k propagaci produktu nebo služby použít jakýkoliv kanál – Facebook, Instagram, YouTube a podobně.
Jaké jsou výhody digitálního marketingu?
- Hlavní výhodou jsou nízké náklady. Například pro SEO a psaní článků je potřeba jen váš čas.
- Díky monitoringu pomocí online nástrojů víte, jak úspěšní jste – kolik lidí kliklo na reklamu nebo otevřelo newsletter a kolik lidí opustilo vaše stránky.
- Další výhodou je cílení na předem vybrané publikum. U billboardů na ulici neovlivníte, kdo se na reklamu podívá.
Háček může být v tom, že online marketing obsahuje obrovské množství věcí, které je potřeba se naučit. Navíc se neustále mění a vyvíjí. Abyste ho zvládli dělat opravdu dobře, je lepší vzít si k ruce odborníka.