S trochou nadsázky se dá říct, že automobil je jedna velká investice. Kromě pořizovací ceny musíte počítat i s náklady na palivo, opravy a úpravy, kontroly a další nečekané výdaje. Po čase se opotřebí brzdové destičky, porouchá se elektronika, přestane fungovat spojka… A když se těch problémů nahromadí až moc najednou, začneme uvažovat, že využijeme výkup auta nebo výkup dodávky a pořídíme si vůz nový.
Jaká investice je ještě rozumná?
Obecné pravidlo uvádí, že bychom do automobilu neměli investovat víc než polovinu toho, co jsme za něj zaplatili při nákupu. Samozřejmě do této částky nelze počítat palivové hmoty, ale třeba taková jízdenka na autobus, když auto opět stojí v servisu, už do této částky zahrnout jde.
U novějších aut je dobré vzít v potaz záruku. S končící zárukou totiž značně vzrůstá riziko, že se na autě něco pokazí. Druhým důvodem může být to, že auta, kterým ještě nějaký ten rok záruky zbývá, se vždy prodávají lépe než ta, kterým záruka právě skončila.
Když se auto rozbije
Korozi se nevyhnou ani relativně nová auta, avšak u těch starších je riziko jejího vzniku mnohem větší. Důkladné zbavení auta koroze je přitom dost nákladná položka. Mezi další defekty, jejichž odstranění nás může stát několik desítek tisíc, patří nefunkční turbodmychadlo, prokluzující spojka, netěsnící válce, vadný EGR ventil a vadný brzdový systém. Pozor dejte na zvyšující se spotřebu oleje. Tyto závady jsou kromě vyšších nákladů na opravu také dost nebezpečné.
Mezi méně závažné poruchy, které nás ovšem také mohou přijít na pěkné peníze, patří třeba vadná baterie, nefunkční stahování okének či vada klimatizace. Samozřejmě ovlivní prodejní cenu, ale s takovým autem dojedeme bez problémů domů či do servisu. Uměním je odhadnout, kdy je těch vážných i méně vážných poruch tolik, že už se nevyplatí do auta dál investovat a bude lepší přesedlat na novější model.